دستورالعمل آب بندی بتن
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست
فهرست

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست – واتراستاپ های هیدروفیلی یا منبسط شونده ( در کنار واتراستاپ های بنتونیتی ) نسل نسبتا جدیدتری از واتراستاپ های مورد استفاده در سازه های بتنی می باشند.  این نوع واتراستاپ ها با توجه به مشخصات خاص مانند سهولت نصب ، امکان اجرا پس از بتن ریزی و امکان نصب بر روی قطعات فلزی و لوله ها به سرعت جای خود را در پروژه های عمرانی باز نمودند.

 

واتراستاپ هیدروفیلی چیست

واتراستاپ های هیدروفیلی و همپنین واتراستاپ های بنتونیتی از مواد آب دوست ساخته می شود. این مواد در مجاورت آب ، با جذب آن افزایش حجم داده و حجم چند برابری داده و باعث می گردد مانند سدی در برابر عبور آب ایجاد نمایند. باید توجه نمود که این تکنولوژی در صنایع دیگری از جمله کشاورزی نیز کاربردای موثری دارند.

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

مکانیزم عملکرد واتراستاپ های هیدروفیلی

به طور کلی درزها در سازه های بتنی به درزهای اجرایی و درزهای انقطاع یا انبساطی تقسیم می شوند. کاربرد واتراستاپ هیدروفیلی در درزهای اجرایی مباشد. جایی که دو سطح بتن به هم مماس و به هم چسبیده هستند. در این مواقع واتراستاپ های هیدروفیلی با افزایش حجم باعث انسداد مسیر عبور مایعات و آب می گردند.

 

آیا رنگ واتراستاپ هیدروفیلی مهم است

کیفیت واتراستاپ های هیدروفیلی به هیچ وجه تحت تاثیر رنگ نمی باشد. چرا که رنگ متاثر از فیلر و پیگمنت مصرفی می باشد و به هیچ وجه متاثر از خصوصیت جذب و نگهداری آب نمی باشد. از این رو برخی از تولید کنندگان بسته به سیاست ها و شرایط بازار آن را در رنگ های مختلف مانند قرمز ، سیاه ، طوسی ، زرد ، آبی و زرد تولید و ارائه می نمایند.

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

مهمترین عامل در کیفیت واتراستاپ هیدروفیلی

در واتراستاپ های هیدروفیلی دو فاکتور مهم می باشد یکی سرعت جذب آب و افزایش حجم و دیگری مقدار افزایش حجم می باشد. در حال حاضر مشاهده می شود برخی از تولید کنندگان به لحاظ جنبه های تجاری و با استفاده از عدم اگاهی لازم ، اقدام به تولید واتراستاپ های هیدروفیلی با سرعت بسیار زیادی می نمایند.

این امر در واقع یک نکته ضعف در محصول به حساب می آید . چرا که این امر با جذب آب بتن اطراف از یک سو و آسیب به هیداتاسیون بتن و از سوی دیگر افزایش سریع حجم و آسیب زدن به بتن اطراف خود و در واقع باز کردن بتن حاشیه خود و عملا حذف کارآیی خود می گردند. لذا افزایش حجم باید در یک باز زمانی منطقی تا 14 روز اتفاق بیافتد تا کاهش حجم هم در همین آهنگ صورت گیرد.

مقاله های بتن:  پرداخت سطح بتن

در خصوص میزان افزایش حجم باید توجه داشته با توجه به محدودیت فضای افزایش ( درز اجرایی ترک گونه ) ، با افزایش حجم های بسیار زیاد در سنین اولیه دچار آسیب می گردند. لذا این افزایش حجم نه نیاز است وو نه مفید است. لذا به صورت معمول افزایش 300 درصدی می توان مقداری استاندارد و مفید باشد. از این واتراستاپ های موجود که دارای افزایشی تا 700 درصدی می باشد عملا نکته ای منفی به حساب می آید تا نشانه ای از کیفیت خوب محصول .

باید توجه داشت بسیاری از ادعاهای تجاری می توانند مغایر با استدلال های مهندسی باشند و صرفا جنبه نمایشی داشته باشند.

 

بسته بندی و طول واتراستاپ های هیدروفیلی

واتراستاپ های هیدروفیلی معمولا در طول های 7 ، 10 ، 25 متری تولیدی می شوند. این امر متاثر از ابعاد واتراستاپ 10*5 یا 20*10 میلیمتر می باشد. لذا بسته به شرکت تولید کننده این رول ها در بسته بندی های مختلف شامل چند رول ارائه می شوند.

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

کشورهای تولید کننده واتراستاپ هیدروفیلی

در حال حاضر ولید واتراستاپ های هیدروفیلی توسط شرکت های و کشورهای مختلفی صورت می گیرد. در بازار ایران واتراستاپ های هیدروفیلی از کشور ترکیه ، بلژیک و روسیه ارائه می شوند. شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، به عنوان نمایندگی رسمی شرکت پنترون روسیه در ایران ، وارد کننده این محصول از شرکت مذکور از شرکت پنترون می باشد.

مشخصات واتراستاپ هیدروفیلی خوب چیست

قیمت فروش واتراستاپ های هیدروفیلی

واتراستاپ های هیدروفیلی بسته به ابعاد آن دارای قیمت متفاوتی می باشند. همچنین چون این محصولات وارداتی می باشند قیمت آنها متاثر از تغییرات نرخ ارز می باشد. در زمان نوشتن این مطلب قیمت واتراستاپ برای ابعاد 20*10 برای هر مترطول در حدود 150 هزار تومان می باشد. لذا برای آگاهی از قیمت روز این محصول بسته به متراژ مورد نیاز با بخش بازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( شرکت رایحه بتن سبز – 09120916271 – 09120916272 ) تماس حاصل فرمائید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود