دستورالعمل آب بندی بتن
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن )

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن )
فهرست

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن ) : در حال حاضر افزودنی های بتن جایگاه غیر قابل انکاری در بتن و بتن ریزی به خود اختصاص داده است. شاید دیگر تصور اجرای بتن های با اهمیت بدون افزودنی سخت باشد تا جایی که اکنون افزودنی را بسیاری از مراجع علمی بخشی از طرح اختلاط بتن می دانند.

افزودنی های بتن دارای تنوع مختلفی بوده و هر یک دارای کارایی مختلفی می باشد که بسته به مورد می توانند به سهولت اجرا و یا دوام سازه های بتنی در دوره بهره برداری کمک کنند. از جمله انواع افزودنی های بتن می توان به کاهنده های آب بتن ، قوام دهنده ها ، پلیمر ها ، زودگیر کننده های بتن ، دیرگیر کننده های بتن ، حباب یا هوازاهای بتن ، افزودنی های معدنی یا پوزولان ها ، نم بندها و غیره اشاره کرد.

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن )

 اهمیت استفاده از افزودنی های آب بندی بتن ( افزودنی آب بند کننده بتن )

از جمله مصارف عمده و گسترده بتن می توان به کاهش نفوذپذیری یا آب بندی بتن اشاره کرد. این امر به علت اهمیت موضوع از منظر دوام و نیز شرایط بهره برداری از سوی کارفرمایان و مهندسین دارای اهمیت ویژه ای است. از این رو در ساخت سازه های در معرض شرایط مخرب یا آب و سازه های هیدرولیکی استفاده از افزودنی های مناسب با هدف افزایش ضریب آب بندی بتن و کاهش نفوذ پذیری بتن مورد توجه است.

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن )

افزودنی آب بندکننده بتن چیست

آب بندی بتن از سوی متخصصین با نگاه های مختلفی مورد توجه است. در واقع این امر بسته به کاربری سازه دارد. گاهی در موضوع ما با هدف کاهش نفوذپذیری به علت مخرب بودن محیط ( وجود یون کلر و سولفات یا ذوب و یخ بندان و تبلور نمک ، یا واکنش قلیایی ) روبرو هستیم و هدف کاهش حداکثری نفوذپذیری است. این امر می تواند با کاهش نسبت آب به سیمان محقق شود.

گاهی نگاه به آب بندی جلوگیری از نفوذ آب تحت فشار است. از این رو رویکردها به افزودنی های بتن  آب بند کننده می تواند متفاوت باشد. از این رو مهندسین بسته به شرایط در طرح اختلاط خود با گروه های مختلفی از افزودنی آب بندی بتن مواجه هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

انواع افزودنی های آب بندی بتن

افزودنی های آب بند کننده بتن دارای روش های مختلفی برای آب بندی هستند. این روش ها بسته به شرایط می توانند انتخاب شوند. گاهی برخی از مواد کاربردی چندگانه داشته که حصول آب بندی یکی از مزیت ها یا نتیجه های استفاده از انها است که این امر خود می تواند جز پارامترهای موثر در انتخاب افزودنی آب بند کننده بتن مناسب در پروزه مورد نظر باشد. در زیر به برخی از انواع افزودنی های آب بندی بتن اشاره و به اختصار به شرح آنها پرداخته می شود.

  • افزودنی آب بند کننده بتن کریستال شونده یا کریستال ساز: این افزودنی که می توان آن را آخرین نسل و تخصصی ترین افزودنی های آب بندی بتن برشمرد با ایجاد واکنش هیدارته های آزاد بتن کریستالهای غیر قابل حل ساخته و حفرات موئینه و ریز ترکها را با این کریستالها مسدود می سازد و باعث آب بندی می شود. مهمترین مزیت آن آب بندی ریزترک ها به خصوص پس از سخت شدن بتن و در دوره بهره برداری می باشد. این محصول در چند گرید تولید می شود که نوعی از دارای مقدار مصرف یک کیلوگرم در مترمکعب بتن و گرید دوم دارای دوز مصرف 2 تا 3 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد. همچنین این محصول به صورت پودر و مایع ارائه می گرد. در حالت مایع معمول در ترکیب با یک افزودنی فوق روان کننده برای جبران آب مصرفی در فرآیند کریستال سازی می باشد. این نوع افزودنی برای انواع محل ها و بتن های مورد نظر برای آب بندی مناسب بوده ولی به علت هزینه بالا بیشتر برای بتن های با اهمیت توصیه می شود.
  • افزودنی بتن نم بند : این افزودنی بر مبنای مقاومت بتن در برابر بروز نم و عبور نم از بتن می باشد. از این افزودنی معمولا در محل هایی که بتن در معرض آب زیر زمینی با حفظ آب بندی و یا مکان های با محیط مرطوب استفاده می شود.
  • افزودنی آب گیریز کننده بتن: افزودنی های آب بندی بتن این پایه خود بر اساس چند مواد اولیه ساخته می شوند. در این مکانیزم بتن به حالت باردار در آمده و باعث جریان یافتن بهتر آب جاری بر روی سطح بتن می گردد. از این افزودنی ها بیشتر برای بتن های در معرض آب های ریزشی مانند کانالها و بامها ، پلاستر بدنه ساختمان استفاده می شود.
  • افزودنی های معدنی و پوزولان های بتن : پوزولان ها دارای انواع مختلفی می باشند. این مواد که خود گاهی به عنوان جایگزینی سیمان استفاده می شوند دارای خواص مختلفی مانند افزایش مقاومت بتن ، افزایش مقاومت سایشی ، افزایش مقاومت الکتریکی ، کاهش دمای هیدراتاسیون و غیره می شوند. علاوه بر انها این محصولات به علت ریز دانگی بیشتر از ذرات سیمان به لحاظ فیزکی باعث بسته شدن حفرات موئینه و بعضا در واکنش با مواد آزاد هیدارته نشده باعث ایجاد ترکیبات سیمانی و آب بندی بتن می گردند. این محصولات به علت ریزی زیاد و نیاز به آب بیشتر بتن در صورت استفاده معمولا به همراه روانساز ها استفاده می گردند. میزان مصرف این محصولات بین 5 تا 40 درصد وزن سیمان مرفی می باشد. از جمله این پوزولان ها می توان به پودر میکروسیلیس ( ژل میکروسیلیس در ترکیب با فوق روان کننده بتن ) ، فلای اش ، زئولیت ، متاکائولن اشاره کرد.
  • روان کننده و فوق روان کننده های بتن : بخش زیادی از آب مرفی در بتن صرف روانی در بتن می شود. این آب پس از خشک شدن بتن و تبخیر آن ، حفراتی به جای می گذارد که می تواند باعث نفوذپذیری بتن گردد. هر چه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد این حفرات و نفوذپذیری بیشتر است. از این رو با استفاده از فوق روان کننده های بتن می توان مقدار مصرف آب را به حداقل و این حفرات را تا حداکثر ممکن کاهش و نفوذپذیری را کم کرد. افزودنی فوق روان کننده بتن دارای انواع مختلفی است که بسته به پایه آن میزان روان کنندگی و به تبع کاهش میزان آن متفاوت است. قوی ترین نوع فوق روان کننده بتن ، پلی کربوکسیلات می باشد. همچنین استفاده از این افزودنی باعث افزایش مقاومت و سهولت در اجرای بتن ریزی ، تراکم بهتر بتن و کاهش تخلخل نیز می گردد.
  • افزودنی های پلیمر بتن ( لاتکس ها ) : این نوع افزودنی های آب بندی که بیشتر برای استفاده در ملات ها در پلاسترکاری استخر و بدنه ها استفاده می شود. پایه انها عموما بر اساس اکرلیک یا لاتکس می باشد. میزان مصرف این محصول در صورت درصد جامد مناسب بین 5 تا 10 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد.
مقاله های بتن:  ماسه در بتن

انواع افزودنی های بتن آب بندی بتن ( آب بند کننده بتن )

تولید و فروش انواع افزودنی آب بندی کننده بتن ( آب بندی بتن )

شرکت تولیدی و بازرگانی رایحه بتن سبز بخش تولیدی هلدینگ رایحه بتن سبز می باشد که انواع افزودنی های بتن از جمله انواع افزودنی بتن آب بندی بتن و سایر محصولات کمکی و شیمیایی ساختمان را تولید و وارد می نماید. شما می توانید برای مشاوره در زمینه بهترین نواع افزودنی و سایر مصالح مورد نیاز کار خود جهت آب بندی با بخش مهندسی فروش این شرکت ( 09120916271 – 09120916272 ) تماس حاصل فرمائید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود