دستورالعمل آب بندی بتن
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

مقاوم سازی سازه به روش اضافه کردن ستون و تیر و کوچک کردن دهانه

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

مقاوم سازی سازه های بتنی
فهرست

مقاوم سازی سازه به روش اضافه کردن ستون و تیر و کوچک کردن دهانه

روش کوتاه کردن دهانه شامل نصب تکیه گاه های جدید در فاصله ای دورتر از تکیه گاه های موجود برای کوتاه کردن دهانه یک عضو تحت فشار بیش از حد است. تکیه گاه های جدید ممکن است شامل یک ستون عمودی، مهاربندی مورب یا تیر جانبی باشد. تمام این تکیه گاه های جدید را می توان با استفاده از بتن مسلح، اشکال فولادی سازه ای یا ترکیبی از آنها ساخت.

این تکنیک برای افزایش ظرفیت باربری اعضای افقی موجود که رفتار خمشی بر آنها غالب است بسیار موثر است. با این حال، کوتاه شدن دهانه اعضای خمشی عمودی مانند دیوارها ممکن است با استفاده از سیستم های پشتیبانی جانبی متشکل از بند یا تیرهای جانبی حاصل شود. کوتاه کردن دهانه موثر یک عضو، اثرات بارهای خارجی وارد بر عضو، مانند لنگر خمشی، نیروهای برشی و انحراف را کاهش می‌دهد.

 

مقاوم سازی با ژاکت فلزی

 

اثربخشی این تکنیک به هندسه اعضا، شرایط مرزی و نسبت دهانه موجود به دهانه کوتاه شده بستگی دارد. به عنوان مثال، کاهش دهانه تیر به نصف دهانه اولیه منجر به نیروهای خمشی و برشی می شود که به ترتیب یک چهارم و یک دوم نیروهای اولیه هستند. طراحی و جزئیات سیستم تکیه گاه جدید باید پیکربندی پشتیبانی و مواد مورد استفاده در ساخت و ساز را در نظر بگیرد.

طراح باید تأیید کند که عضو پشتیبانی شده قادر به مقاومت در برابر نیروهای جدید اعمال شده در تکیه گاه های جدید است. برای مثال، یک زانوبند که از یک تیر موجود حمایت می‌کند و به ستون موجود واکنش نشان می‌دهد، ممکن است نیروهای خمشی و برشی جدیدی بر تیر و ستون وارد کند. این نیروهای جدید شرایط تنش را در اتصالات جدید تغییر خواهند داد. اگر مورد توجه قرار نگیرد، نیروهای جدید ایجاد شده توسط تکیه گاه تکمیلی ممکن است بر اعضای ساختاری موجود فشار وارد کرده و باعث شکست موضعی شوند.

مقاله های بتن:  بتن سبک سازه ای چیست | کاربرد و طرح اختلاط بتن سبک

اگر از ستون بتنی یا فولادی جدید برای کوتاه کردن دهانه استفاده شود، باید به درستی پی ریزی شود. پایه های پهن شده جدید، پایه های حفر شده یا لنگرهای مارپیچ می توانند برای ایجاد یک پایه جدید استفاده شوند.

 

مقاوم سازی سازه به روش اضافه کردن ستون و تیر و کوچک کردن دهانه
روش اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی

 

کوتاه شدن دهانه نیز ممکن است با استفاده از عناصر جانبی که به صورت عرضی به دهانه عضو و موازی با خط تکیه گاه موجود اجرا می شوند، حاصل شود. عضو جانبی جدید معمولاً به سازه موجود یا به تکیه گاه های ستون جدید متصل می شود. لنگرهای مکانیکی یا چسبی معمولاً برای اتصال عضو جانبی جدید به سازه موجود استفاده می شود.

استفاده از تکنیک های کوتاه کردن دهانه ممکن است نیاز به فدا کردن فضای کف یا فضای سر داشته باشد و ممکن است تأثیر منفی بر زیبایی شناسی سازه داشته باشد. تماس کامل با ساختار موجود باید به منظور اطمینان از یک سیستم تقسیم بار موثر حاصل شود.

 

شرکت اجرا کننده و مشاور مقاوم سازی سازه های بتنی

هلدینیگ کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران در بخش مهندسی ( شرکت مهندسی ژرف تابان مهر ) دارای رتبه مهندسی مشاور سازه و مقاوم سازی رتبه سه و نیز رتبه پیمانکاری ابنیه با بیش از بیست سال سابقه تخصصی در زیمنه تعمیرات و اجرای مقاوم سازی سازه های بتنی به انواع روشهای موجود در سطح کشور و دنیا می باشد. شما می توانید برای مشاوره ، طراحی ، استعلام قیمت و اجرای پروژه های مقاوم سازی انواع پروژه های ساختمانی و صنعتی با بخش مهندسی این شرکت تماس حاصل فرمائید.

 

مقاوم سازی سازه های بتنی با الیاف FRP

 

همچنین می توانید برای آگاهی از رزومه و سوابق مهندسی و اجرایی این شرکت با بخش مهندسی و فنی این مجموعه تماس حاصل فرمائید. این شرکت پروزه های بزرگ و کار با کارفرمایایان زیادی را در رزمه خود دارا می باشد. از جمله محاسن این شرکت بر خوداری از تیم کارشناسی و تچجهیزات تخصصی و مصالح لازم به روز می باشد.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود