مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

روش ترمیم و تعمیر بتن کف سازی های صنعتی

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

ترمیم بتن کف سازی
فهرست

ترمیم و تعمیر بتن کف های صنعتی ، ترمیم و تعمیر بتن کف سازی صنعتی

بتنهای کف های صنعتی مانند انبارهای صنعتی ، کارخانجات، پمپ بنزین ها ، محل های بارگیری و غیره به دلایل مختلف مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی از نواحی هستند که در دوره بهره برداری به سرعت دچار آسیب می شوند. بخشی از این آسیب های به علت کیفیت پایین اجرای بتن، بخشی به علت عدم لحاظ تمهیدات لازم و بخشی به علت شرایط محیطی و بهره برداری است. از این رو روش ترمیم و تعمیر بتن کف سازی های صنعتی همواره به لحاظ طراحی و اجرا دارای اهمیت ویژه می باشد.

آسیب های شیمیایی جنبه خاص و بسته به شرایط بهره برداری داری دارد، لذا ما در این بحث به آن نمی پردازیم. در اینجا سعی می کنیم به صورت کلی به عنوان یک راهنمای کلی که می تواند مورد استفاده کارشناسان تعمیر قرار بگیرد به علل آسیب های و روش های تعمیر کف های صنعتی و کف سازی های بتنی ناشی از بارهای مکانیکی مانند سایش، ضربه ، تردد و مشخصات بتن بپردازیم.

انواع آسیب های وارده به بتن های کف سازی های صنعتی

بتن های کف سازی ها به علت ماهیت بهره برداری همواره در معرض تردد های سبک و سنگین ، ضربه ، انبساط و انقباض ، نشست های کوچک ناشی از تردد سنگین ( نشست های بزرگ به علت زیر سازی نامناسب از این مبحث خارج است )، سایش می باشند. بتن با توجه به ماهیت خود در این شرایط دارای نقاط ضعفی مانند مقاومت سایی کم، مقاومت ضربه ای کم ، مقاومت برشی کم نی باشند.

بتن در کف سازی ها به علت ماهیت شرایط کاربری معمولا از سوی مجریان آن دچار مشکلات مضاعفی می گردند. به عنوان مثال برای صیقل نمودن سطح بتن به ریختن آب اضافه یا پاشیدن سیمان در سطح کار اقدام می نمایند تا در پرداخت سطح به نتایج ظاهری بهتری برسند. لذا این امر مقاومت سایشی بتن را و مقاومت در برابر ضربه را کاهش می دهد. از سوی دیگر دانه بندی نامناسب ، نسبت آب به سیمان بالا ، درزهای انبساطی بدون تمهیدات لازم مشکلات را تشدید می کند. از این رو برخی از مشکلات زیر معمولا در کف سازی های صنعتی شایع می باشد.

 

روش ترمیم و تعمیر بتن کف سازی های صنعتی
روش اجرای ترمیم بتن کف با تخریب گسترده

انوع آسیب های موضعی در کف سازی های بتنی

  • تخریب سطحی بتن ها به صورت موضعی به علت سایش
  • تخریب موضعی بتن به صورت عمقی به علت ضربه
  • ترک های سطحی بتن
  • ترک های عمیق بتن
  • شکستگی لبه های بتن در نواحی درزها
  • تخلخل سطحی بتن به علت ذوب و یخ بندان

تقریبا همه این آسیب های با به کارگیری تمهیدات لازم در زمان ساخت می توانند واقع نشوند و یا با تاخیر زیاد اتفاق بیافتند. برخی از این تمهیدات لازم را می توان به نسبت آب به سیمان پایین، استفاده از سنگدانه های آهنکیو با دانه بندی لازم ، پرداخت مناسب سطح و بدون آب انداختگی، کیورینگ مناسب ، تمهیدات لازم در درزهای انبساطی ، استفاده از لایه های سخت شونده در سطح بتن ( بسته به ترافیک خشکه پاشی یا هارد ملات ) ،تهبیه درزهای لازم ، استفاده از پودر یا ژل میکروسیلیس بر شمرد. این موارد می توانند به سلامت و افزایش کیفیت بتن کف سازی کمک نمایند.

لذا در اغلب مواقع با به کارگیری پیمانکاران نابلد، مباحث اقتصادی کوتاه مدت ، محدودیت در تامین بتن، دانش ناکافی و غیره این موارد موضوع توجه قرار نگرفته و باعث می گردد تا سطح کف سازی به سرعت تحت آسیب و تخریب قرار گیرد. از این رو تعمیرات سطوح در کف سازی به علت مباحث بهداشت ، تردد تجهیزات خاص مانند لیفتراک ها و استهلا تردد در سطوح آسیب دیده همیشه جز اولویت ها می باشد. از این رو در زیر به روش های تعمیرات در کف سازی های صنعتی و بتن های انبارها، کارخانجات، پارکینگ ها پرداخته می شود.

ترمیم ترک بتن کف با اپوکسی
روش ترمیم ترک در کف های بتنی با ملات اپوکسی

عوامل موثر در انتخاب روش و متریال تعمیرات کف سازی های صنعتی

باید توجه داشت روش های مختلفی می تواند برای تعمیرات به کارگرفته شود لذا با توجه به تجارب چندین ساله اینجانب، به نظر به علت اهمیت دوام در این تعمیرات به خاطر شرایط بهره برداری از این محل ها دارای اهمیت می باشد. لذا استفاده از روش های سنتی بدون درک علت آسیب ، باعث تکرار فوری تعمیرات می گردد.

  • تردد و ترافیک ناحیه ترمیمی
  • ضخامت و ابعاد ناحیه تخریب شده
  • در معرض آفتاب بودن یا نبودن
  • محدودیت رنگ
  • محدودیت زمانی در زمان شروع بهره برداری
  • دمای محیط در زمان اجرا
  • دمای بهره برداری
  • فعال یا فعال نبودن ترک ها
  • مباحث اقتصادی

اکنون به روش تعمیر جداگانه هر یک از انواع آسیب ها می پردازیم. با تحلیل چرایی و دلیل انتخاب انها ، مزایا و معایب هر روش تعمیراتی در تعیر کف سازی های صنعتی . باید توجه داشت زمانی که یک کارشناس اقدام به نوشتن یک پورپوزال تعمیراتی می کند، در انتخاب روش ممکن است یک یا چند اولویت از موارد بالا دارای اهمیت بالاتری و تعیین کننده روش مورد نظر باشد. از این روش کارشناس مربوطه با آگاهی از این اولویت ها و خصوصیات روش و متریال موجود اقدام به انتخاب روش مناسب و بهینه می نماید.

تجربه چندین ساله در مواجه با تخریب بتن های کف سازی توسط اینجانب، نشان داده بیشترین تخریب ها در کف سازی در نواحی حول و اطراف و جنب درزهای انبساطی اتفاق می افتد.

در این بخشها ، به خصوص در کف سازی هایی مانند کارخانجات، پارکینگ ها و انبارها که تردد ماشین آلات وجود دارد، به علت ایجاد یک ناحیه برش غیرمسلح ، با ایجاد بار نقطعی در محل انتقال بار توسط لاستیک یا چرخ لیفتراک یا ماشین آلات در کنج بالایی درز، لبه درز شروع به شکستن می کند و با انتقال بار به وجه دوم نیز وجه مقابل نیز شروع به شکستن می کند. این شکستگی به مرور زمان افزایش و باعث ترک خوردگی می گردد و در یک بازه زمانی توسعه می یابد.

در اغلب مواقع درزها خالی می مانند یا توسط ماستیک های درزبند که مقاومتی در انتقال بار ندارند پر می گردند که در دو حالت لبه های بتن تحت برش و لنگر قرار می گیرند. از این رو ماهیت درزها اجرا پر کردن انها با مواد سفت و باربر نداده تا انتقال بار صورت گیرد تا از این پدیده جلوگیری کند. در کشورهای توسعه یافته بعضا در این نواحی از نصب نبشی استفاده می کنند. لذا در ایران به علت هزینه های ناشی از آن ، این امر اتفاق نمی افتد. از این رو شاهد این آسیب در اکثر کف سازی های بتنی در معرض ترافیک هستیم.

مقاله های بتن:  بتن روسازی
ترمیم ترک های کف با تزریق رزین
روش ترمیم ترک در کف سازی با تزریق رزین اپوکسی

روش تعمیر شکستی های لبه های درزها  در کفسازی های بتنی صنعتی

این روش می تواند در زمان ساخت نیز برای جلوگیری از بروز مشکل نیز صورت گیرد. لذا در هنگام بهره برداری هم به عنوان راهکاری تعمیراتی قابل انجام می باشد.

همانطور که گفته شد مهمترین آیتم مرتفع کننده مشکل روشی برای پرکردن درز با قابلیت انتقال بار و از سوی دیگر حفظ خاصیت الاستیک برای تحمل انبساط و انقباض و جابجایی های احتمالی می باشد. برای این امر در صورت اینکه کار در بتن های آسیب دیده صورت پذیرد همزمان باید اقدام به تعمیر بتن های شکسته اطراف درز نیز اقدام نمود. لذا در صورتی که در حین ساخت صورت پذیرد صرفا عملیات محدود به اجرا این آیتم می شود.

مراحل اجرای تعمیر بتن شکسته شده درز کف سازی بتنی و پر کردن درز

  • برش نواحی آسیب و تخریب دیده با سنگ جت با عمق حداقل یک سانتیمتر
  • برداشت بتن ناحیه مذکور با چکش سبک 4 کیلوگرمی ، تا رسیدن به بتن سالم ، عمق یکنواخت و زوایای قائم
  • تخلیه کامل درز با عمق سه سانتیمتر از هر گونه گرد و غبار ، نخاله و غیره.
  • ساب بتن سطوح داخلی دو طرف درز تا دسترسی به بتن سالم و تمیز
  • شستشوی سطح تخریب و ساب زده شده تا حذف بتن های ضعیف و گرد و غبار
  • اجازه دهید تا سطح کاملا خشک شود.
  • محصول DEZOFLEX PG در حالی که بدنه درز آغشته به چسب اپوکسی Dezobond P-1800 است درون درز با استفاده از فشار تعبیه می شود. این محصول یک گرید با نوعی خاص از پلیمر لاستیکی می باشد که به صورت ذوزنقه ای برش خورده است. عمق آن سه سانتیمتر و عرض آن بسته به عرض درز که بهتر است دو سانتیمتر باشد بوده و دارای خواصی از انعطاف نسبتی ، تحمل نسبی بار و انتقال بار می باشد. DEZOFLEX PG باید لب به لب درز باشدتا لبه نیاندازد.
  • سپس نواحی تخریب شده کنار درز با ملات اپوکسی Dezoflow 650 پر می گردد. از مزایای این ملات بدون ترک خوردگی و شکستگی در ضخامت پایین ، ضربه پذیری خوب ، چسبندگی عالی ، کسب مقاومت سریع ، کیورینگ کوتاه مدت می باشد.

توجه : در کف سازی های جدید صرفا محصول DEZOFLEX PG با چسب اپوکسی مخصوص درون درز نصب می گردد.

 

تعمیر بتن های آسیب دیده سطحی در کف سازی های صنعتی ( ضخامت کمتر از 10 میلیمتر )

این آسیب های معمولا می تواند به علت ذوب یخ بندان، سایش ناشی از تردد ماشین آلات ، یا کشیدن ناخن لیفتراک ها صورت پذیرد. در این نواحی به علت ضخامت پایین استفاده از ملات های پایه سیمانی ، با توجه به مقاومت خمشی پایین با شکست مواجه می شود. لذا یا باید عمق را تا حداقل سه سانتیمتر برداشت تا تبدیل به یک تعمیر عمیق گردد یا به روش ذیل آن را تعمیر نمود.

مراحل اجرای ترمیم و تعمیر بتن های آسیب دیده سطحی در کف سازی های صنعتی ( ضخامت کمتر از 10 میلیمتر )

  • برش ناحیه آسیب دیده به عمق 5 میلیمتر با سنگ جت
  • برداشت بتن آسیب دیده تا دسترسی به بتن سالم
  • شسشتشوی سطح با واترجت برای حذف گرد و غبار و بتن های لق و ضعیف
  • پرکردن و پرداخت محل خالی شده با ملات اپوکسی Dezoflow 650

 

ترمیم موضعی بتن کف با ملات سیمانی
روش ترمیم موضعی بتن تخری ب شده عمیق با ملات سیمانی

تعمیر بتن های آسیب دیده سطحی در کف سازی های صنعتی ( ضخامت  بیش از 10 میلیمتر )

این نوع آسیب های که می تواند به علت کشیدن ناخن لیفتراک یا ضربه اتفاق بیافتد در صورت محدودیت زمانی می تواند از روش فوق برای ان استفاده کرد.  لذا در صورت عدم محدودیت زمانی برای صرفه جویی در هزینه ها از روش ذیل استفاده می شود.

  • برش ناحیه آسیب دیده به عمق 10 میلیمتر با سنگ جت
  • برداشت بتن آسیب دیده تا دسترسی به بتن سالم
  • شسشتشوی سطح با واترجت برای حذف گرد و غبار و بتن های لق و ضعیف
  • اعمال چس اپوکسی پیوند دهنده بتن قدیم به جدید Dezobond P-1800 بر پایه اپوکسی به میزان 500 گرم در مترمربع
  • پر کردن محل تخلیه شده با ملات پایه سیمانی روان و پر مقاومت Dezoflow 2500
  • مراقبت ، و عمل اوری ناحیه تعمیر شده تا 7 روز

 

تعمیر ترک ها در کف سازی های صنعتی

ترک خود به تنهایی دارای گستردگی زیادی می باشد. چرا که علت ایجاد ترک می تواند تاثیر تعیین کنندگی در روش و اهمیت تعمیر ان داشته باشد. ترک ها می توان به علت نشست ، ترک های اجرای مرحله ساخت مانند ترک های جمع شدگی یا نشست خمیری ، ترک های خوردگی و یا سایر انواع ترک باشد . از این رو  ابتدا باید علت بروز ترک شناسایی و سپس روش مقتضی انتخاب شود.

ولی به عنوان یک اصل کلی ، برای ترک های سطحی و غیر سازه ای می توان از روش وی کات کردن و تعمیر با ملات های سیمانی یا اپوکسی و برای ترک های سازه ای و عمیق از روش تزریق یا ثقلی رزین اپوکسی استفاده کرد.

پمپ تزریق رزین اپوکسی دو جزئی
پمپ دو جزئی تزریق رزین اپوکسی برای ترمیم ترک ها

ملاحظات تعمیر بتن در کف سازی های بتنی صنعتی

ممکن است در تعمیرات پارمترهای دیگری نیز موثر و نیاز باشد. به عنوان مثال دمای بهره برداری بر روی مواد پلیمری موثر است. یا ریختن مداوم آب یا مواد شیمیایی یا حتی اسید ها ، می تواند نیاز به پوشش های مناسب را ضروری کند که از ظرفیت این بحث خارج است. این یک دستورالعمل جنرال و کلی می باشد که در هر پروژه باید با توجه به شرایط منطبق و بومی شود. محدودیت زمانی اجرا و تجهیزات ، بهره گیری از اکیپ های اجرایی تخصصی بسیار مهم می باشد. همچنین در کار با محصولات اپوکسی به مصالح ایمنی توجه نمود و کارگرهای شاغل از لوازم ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده نمایند.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود