دستورالعمل آب بندی بتن
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

ماستیک پلی یورتان دو جزئی و تک جزئی

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

چسب پلیمری بتن
فهرست

ماستیک پلی یورتان دو جزئی و تک جزئی

بخش مهمی از آب بندی در سازه های هیدرولیکی آب بندی درزهای انبساطی یا انقطاع می باشد. معمولا این امر علاوه بر استفاده از واتراستاپ ها از واتراستاپ ها در هنگام ساخت ، برای حفاظت و نیز محکم کاری و یا مستقلا  با ماستیک ها تامین می شود. ماستیک ها خمیرهای منعطف ، با چسبندگی و بسته به شرایط پارمترهای مختلفی هستند که برای آب بندی درزها استفاده می شوند. این درزها علاوه بر آب بندی درزهای سازه های بتنی می تواند به درزبندی کف سازی ، آب بندی دور پنجره ها ، صنایع خودرو سازی و غیره نیز گسترش یابد.

درزبند ها می بایست بسته به نوع کاربری و شرایط بهره برداری دارای پارامترهای لازم باشند. از جمله این پارامترها می توان به ضریب الاستسیته ، چسبندگی ، مقاومت شیمیایی ، مقاومت در برابر فشار آب ، مقاومت در برابر تابش آفتاب ، و …اشاره کرد. پارامترهای مورد نیاز در هر یک از کاربردها می تواند متفاوت باشد.

از جمله بهترین و پر کاربرد ترین درزبند ها  ، می تواند به ماستیک یا درزبندهای پلی یورتان اشاره کرد. این درزبندها دارای چسبندگی خوب ، مقاومت در برابر تابش آفتاب ، مقاومت شیمیایی بالا ، انعطاف پذیری بالا و سهولت اجرا به علت سرد اجرا بودن می باشند.

ماستیک پلی یورتان دو جزئی و تک جزئی

ماستیک های پلی یورتان در صنعت ساختمان در درزبندی سازه های بتنی مصرف زیادی دارند. ماستیک های پلی یورتان در دو نوع تک جزئی و دو جزئی تولید و مورد مصرف قرار می گیرند. در این متن می خواهیم به محدودیت ها ، مزایای و معایب هر یک بپردازیم تا بتوانیم انتخاب صحیح و درستی برای استفاده از آنها داشته باشیم.

شما می توانید برای مشاوره و تهیه انواع ماستیک های پلی یورتان ، پلی وسلفاید ، مقاوم نفتی ، ماستیک قیری سرد و گرم اجرا ، ماستیک سیلیکون با مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران تماس حاصل فرمائید.

 

ماستیک پلی یورتان تک جزئی 

ماستیک های پلی یورتان تک جزئی معمولا در بسته بندی سوسیسی و در حجم 600 میلی لیتر و وزن 720 گرم ارائه می شوند. این ماستیک هوا سخت بوده و اجرای راحتی به واسطه سرد اجرا و اجرا با گان دارند. مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی ، چسبندگی عالی ، ضریب الاستسیته بالا ، سرعت بالای اجرا از دیگر مزایای این محصول می باشد. لذا در شرایط مناسب می توان بهترین کیفیت را از این نوع محصول گرفت.

لذا از معایب یا نقاط قابل احتیاط این نوع ماستیک در صنعت ساختمان به خصوص مخازن و سازه های هیدرولیکی می توان به چند مورد اشاره کرد. ماستیک های پلی یورتان تک جزئی سوسیسی هزینه بالایی داشته که این امر حتی نسبت به ماستیک پلی یورتان دو جزئی چشم گیر است. ولی مهمترین نکته در ابعاد قابل اجرا می باشد.

مقاله های بتن:  روش صحیح تراکم و ویبره بتن سقف ، تیر ، ستون و فونداسیون

ماستیک تک جزئی به علت هوا سخت بودن ، در ابعاد بزرگ می توانند به خود کیور و عمل آوری نشده و در داخل آنها شاهد حباب و بخش های عمل نیامده باشیم. چرا که سطح به سرعت کیور و سفت می شود و در عمق های زیاد این امر اتفاق نمی افتد و بخش های کیور نمی شود. بنابراین بهتر است استفاده از این محصول در ابهاد 2 تا 3 سانتیمتر محدود شود.یا در چند مرحله اجرا شود که این نیز خود نقطه ضعفی می باشد.

ماستیک پلی یورتان تک جزئی

ماستیک پلی یورتان دو جزئی 

ماستیک های پلی یورتان دو جزئی که به صورت رزین و هاردنر تولید می شوند و سخت شدن انها به وسیله هاردنر صورت می گیرد مشکل مغز پخت شدن را ندارند و امکان ندارند و این امکان را دارند که در ضخامت های بیشتر اجرا شوند. این مسایتک های قابلیت ساخت در انعطاف پذیری های مختلف ، روانی های مختلف را داشته و می توان با توجه به شرایط استفاده مانند افقی یا عمودی بودن آنها سفارش و تولید کرد.

از سوی دیگر در ابعاد بزرگ تر سهولت اجرایی بیشتری به خصوص در درزهای کف دارند. لذا به علت دو جزئی بودن سهولت آنها در اجرا کمتر از نوع تک جزئی می باشد. هزینه آنها به مراتب کمتر از نوع تک جزئی می باشد و می توانند در رنگ های مختلف تولید گردند. لذا مقاومت انها در برابر آفتاب کمتر می باشد.

 

در نهایت باید توجه داشت که باید با شناخت خصوصیات ذکر شده از هر یک در شرایط مناسب بسته به شرایط اجرا و بهره برداری از انها استفاده نمود تا ضمن کاهش هزینه به بهترین نتیجه کیفی رسید.

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ماستیک های تک جزئی را با برند Dezoflex 360 و ماستیک های دو جزئی پلی یورتان با برند Dezoflex 380 ارائه می نمایند. شما می توانید برای اگاهی از قیمت ماستیک های پلی یورتان با بخش بازرگانی مجموعه تماس حاصل فرمائید.

نکات 

  • در نگهداری ماستیک های پلی یورتان توجه به دما ، جلوگیری از تابش آفتاب و یخ زدگی ضروریست. در هنگام استفاده از دستکش استفاده شود تا از تماس با پوست جلوگیری شود.
  • در هنگام استفاده آمادگی سطح از اهمیت بالایی برخودار است ، سطح باید کاملا سالم ، عاری از بتن ضعیف و هر گونه آلودگی مانند گرد و غبار و روغن که باعث عدم چسبندگی می شود باشد.
  • پس از اجرای باید تا یک هفته از ماستیک اجرا شده برای گیرش نهایی مراقبت شود.
  • ماستیک ها در زمان اجرا به رطوبت حساس می باشند و در برابر فشار منفی ضعیف می باشند.
  • در استفاده از ماستیک های پلی یورتان دو جزئی دقت در میزان اختلاط اجزا و زمان مصرف پس از اختلاط بسیار دارای اهمیت می باشد.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود