دستورالعمل آب بندی بتن
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

نحوه اجرا و دیتیل اجرایی واتر استاپ | مراحل اجرای واتر استاپ

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

نحوه اجرا و دیتیل اجرایی واتر استاپ
فهرست

 

در اینجا قصد داریم درباره نحوه اجرا و دیتیل اجرایی واتر استاپ ، مراحل اجرای واتر استاپ صحبت کنیم. از واتراستاپ به عنوان یک قطعه جانبی در سازه های بتنی ، و به عنوان آب بندی بتن از آن استفاده می کنند. ابزارهای جانبی گوناگونی هستند که در ساخت سازه های بتنی به ما کمک می کنند آنها به ما کمک می کنند تا نقاط ضعف بتن را پوشش دهیم و در کیفیت سازه بتنی بسیار تاثیر دارند.

برای مقاومت و جلوگیری در برابر خسارت عوامل طبیعی همچون سیل و زلزله و … ، دستورالعمل های خاصی وجود دارد که مانع خسارات جبران ناپذیری به سازه و ساختمام می شود. واتراستاپ به عنوان یک محافظ در برابر رطوبت و آب ، مثل یک آب بند عمل می کند و مانع نفوذ آب به بتن می شود و مسیر آب را قطع می کند.

واتراستاپ ها برای آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی سازه های بتنی در سازه های در معرض و مجاورت آب مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به انواع مختلف واتراستاپ ها باید توجه داشت که هر یک برای نصب نیازمند تمهیدات و نکات اجرایی خاص خود می باشند که برای عملکرد موفقیت آمیز نیازمند به کاری آن تمهیدات می باشد. به طور کلی می توان واتراستاپ ها رو انواع ذیل تقسیم کرد.

 

دیتیل اجرایی واتر استاپ

نکاتی درباره مراحل اجرای واتر استاپ

در نحوه اجرای و نصب واتر استاپ ، واتراستاپ ها نباید پاره شوند هیچ وقت میخ پاپیچ را در روی بدنه واتراستاپ قرار ندهید. واتراستاپ های با پروفیل ضخیم به ندرت تا می شوند و احتمال پارگی آنها خیلی کم است. بتن را باید در اطراف واتراستاپ یکپارچه کرد تا از فضای لانه زنبوری و خالی واتراستاپ جلوگیری شود. هنگام اجرای واتراستاپ اطمینان حاصل کنید که بتن و سطح زیرین واتراستاپ در جای مناسب قرار گرفته باشند.

اطمینان از این قرارگیری و تماس بین واتراستاپ و بتن ضروری است. قبل از قرارگیری واتراستاپ مطمئن شوید که تمیز باشد. اگر واتراستاپ کثیف یا چرب باشد کیفیت آب بندی آن پایین می آید.

دیتیل اجرایی واتر استاپ

واتراستاپ های تزریقی
واتراستاپ های کامپوزیتی سطحی
واتراستاپ های لاستیکی
واتراستاپ های پی وی سی
واتراستاپ های منبسط شونده

هریک از این واتراستاپ ها برای کارکرده بهینه نیازمند رعایت نکات مربوطه می باشند. به طور مثال برای واتراستاپ های منبسط شونده باید سطح خشک باشد. تقریبا سطح صاف بوده و واتراستاپ پیش از بتن ریزی مرحله دوم در مرکز طولی دیوار نصب گردد. در محل اورلب ها باید دو واتراستاپ در کنار هم به طول بیست و پنج سانت قرار داده شوند. در سطوح عمولی نیز بهترین دیتایل اجرایی استفاده از چسب های یک دو سه یا گان میخکوب می باشد . باید توجه داشت که اصولا با توجه به نوع عملکرد در آب بندی برای آب بندی درزهای انبساطی مناسب نمی باشند.

مقاله های بتن:  براكت (Corbel) چیست؟

در واتراستاپ های تزریقی دیتی اجرایی به این صورت است که شلنگ های تزریق سوراخ دار محافظت شده با پلاستیک مخصوص پس از بتن ریزی مرحله اول ، با استفاده از تسمه های مخصوص در مرکز طولی دیوار نصب می گردند. این نوع واترا تساپ نیز صرفا برای درزهای اجرایی مناسب می باشد.

شلنگ مربوطه باید به خوبی در محل نصب تا بر اثر بتن ریزی جابجا نگردد. سپس بعد از بتن ریزی مرحله دوم و کسب مقاومت لازم ، با پمپ با فشار مناسب رزین اکرلیک یا اپوکسی و یا پلی یورتان تحت فشار ده تا پانزده بار درون شلنک تزریق می گردد. تحت این فشار روکش پلاستیکی از بین رفته و رزین از درون شلنگ به بیون نفوذکرده و درزهای اجرایی را به طور کامل پر می کند و باعث می گردد تا درزهای اجرای به طور کامل پر و آب بند گردند. باید توجه داشت تخلخل زیاد در محل درزها ممکن است باعث مشکلاتی در آب بندی گردد.

واتر استاپ پی وی سی و لاستیکی

در واتراستاپ های پی وی سی و لاستیکی الگو دیتایل کاری کاملا شبیه به هم و متفاوت با نوع های دیگر می باشد. این نوع واتراستاپ ها با توجه به ماهیت عملکردی قابلیت اجرا در درزهای انبساطی را نیز دارند. در این نوع واتراستاپ ها ، پیش از بتن ریزی مرحله اول ، واتراستاپ ها که از پیش ضخامت انها و عرض آنها براساس شرایط کار ، ابعاد سازه و فشار آب تعیین شده به نحوی نصب می گردد که نمی از آن در بتن مرحله اول مدفون گردد.

برای این امر باید واتراستاپ با استفاده از گیره های مخصوص به وسیله میلگرد طولی در مرکز طول دیوار به شکل محکم و بدون حرکت فیکس گردد. با توجه به محدودیت طولی واتراستاپ های پی وی سی و لاستیکی باید اتصال آنها به نحو مناسبی انجام گردد تا از سوختگی پی وی سی یا عدم اتصال مناسب جلوگیری شود. پس از کنترل های کافی بتن ریزی مرحله دوم انجام می گردد. در این شرایط درزها در مرکز واتراستاپ قرار خواهند گرفت.
برای آگاهی از جزئیات دیگر دتایل اجرای انواع واتراستاپ و توضیحات بیشتر و یا تهیه انواع واتراستاپ بتن می توانید با بخش فنی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران تماس حاصل فرمائید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود