مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

آماده سازی سطح فلزی مخازن و استراکچر و اجرای پوشش اپوکسی و پلی یورتان مخازن

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

آماده سازی سطح فلزی مخازن و استراکچر و اجرای پوشش اپوکسی و پلی یورتان
فهرست

آماده سازی سطح فلزی مخازن و استراکچر و اجرای پوشش اپوکسی و پلی یورتان

آماده سازی سطح فلزی مخازن و استراکچر و اجرای پوشش اپوکسی و پلی یورتانیکی از مشکلات سازه های مختلف فلزی با وجود مزایای فراوان خوردگی می باشد. سازه های فلزی برای حفاظت در برابر عوامل خورنده می باشند. به این منظور روش های مختلفی وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به حفاظت کاتودیک و استفاده از انواع پوشش ها اشاره کرد. در حال حاضر مهمترین و کاربردی ترین روش در حفاظت از سازه های فلزی استفاده از انواع پوشش های محافظتی می باشد. از جمله این پوشش ها می توان به انواع پوشش های اپوکسی ، پلی یورتان و پلی یورا  و اکرلیک اشاره کرد.

 

آماده سازی سطح فلزی مخازن و استراکچر و اجرای پوشش اپوکسی و پلی یورتان

مراحل اجرای پوشش بر روی سطوح فلزی – پوشش مخازن فلزی

آماده سازی سطح مخازن و استراکچرهای فلزی جهت پوشش

آماده سازی سطح از جمله مهمترین عوامل در پایداری و دوام انواع پوشش می باشد. سطح زیر کار در سطوح فلزی همواره باید کاملا تمیز ، عاری از هر گونه روغن ، زنگ زدگی ، آلودگی و هر گونه عاملی که مانع چسبندگی شود باشد. از این رو بسته به ماهیت کار ، اهمیت ، شرایط محیطی و کارگاهی ، تجهیزات ، ابعاد کار از روشها ، و تجهیزات مختلف استفاده می گردد. در ذیل به انواع روش های اماده سازی سطح سطوح فلزی جهت اجرای پوشش پرداخته می شود.

اصولا آماده سازی سطوح فلزی قبل از اجرای سیستم پوششی عمدتاً به دو دلیل انجام می گیرد :

حذف آلودگی های سطحی (پوسته اکسید کارخانه ای یا میل اسکیل (mill scale)، زنگ، پوشش های قبلی، ماسه، نمک ها، مواد آلی، گریس، روغن و غیره)

به دست آوردن سطحی با زمینه و زبری مناسب برای چسبندگی بیشتر رنگ به سطح.

برای آماده سازی سطحی از دو روش مکانیکی و شیمیایی استفاده می شود. آماده سازی مکانیکی خود به چندین روش از جمله تمیز کاری پاششی با مواد ساینده یا بلاستینگ (Blast Cleaning)، تمیزکاری با ابزار دستی یا برقی و جت آب انجام می گیرد. برای آماده سازی شیمیایی نیز از چندین روش مثل اسیدشویی، شستشو با انواع حلال، چربی زدایی با شوینده های قلیایی و تمیزکاری با شعله استفاده می شود.

 

پوشش اپوکسی سطوح بتنی

 

از میان این روش ها، در کاربردهای معمول صنعتی بیشتر از روش تمیزکاری پاششی با مواد ساینده یا بلاستینگ استفاده می شود. لذا درجه ی آماده سازی و تمیزکاری سطح با بلاستینگ، موضوع این نوشته است. البته بد نیست قبل از ادامه ی این مطلب، به نکته ی مهمی اشاره شود و یک جدولی هم مورد توجه قرار بگیرد.

مقدار تمیزی سطح به دلیل افزایش تعداد نقاط فعال فلزی برای واکنش های قطبی و شیمیایی سطح با رنگ از اهمیت زیادی در اجرای سیستم های پوششی برخوردار است. به منظور ارزیابی چشمی تمیزکاری سطح قبل از اجرای رنگ، استانداردهای مختلف، آماده سازی و تمیزکاری سطح با روش های مختلف مکانیکی و شیمیایی را درجه بندی و تعریف نموده اند. کاربر بر اساس این تعاریف و مقایسه ی چشمی سطح تمیز شده با تصاویر مرجع و شاخص، می تواند درجه تمیزکاری سطح را تعیین نماید.

از متداول ترین درجه بندی های تمیزکاری سطح، درجات ارایه شده در استاندارد سوئدی SIS 055900 است. این استاندارد سوئدی توسط انجمن تست و مواد آمریکا (ASTM)، انجمن رنگ سازه های فولادی آمریکا (SSPC)، سازمان های استاندارد دانمارک، استرالیا و چکسلواکی(سابق) و کمیته اروپایی رنگ و رنگ آمیزی مورد حمایت و استفاده قرار گرفته بود. در حال حاضر، با ادغام استانداردها و منسوخ شدن SIS 055900، این درجه بندی مبنای درجه بندی آماده سازی و تمیزکاری سطوح فولادی در استاندارد ISO 8501 قرار گرفته است.

از درجات استاندارد دیگر می توان به درجه بندی آماده سازی سطح در استاندارد SSPC (انجمن پوشش های حفاظتی) و استاندارد NACE (انجمن ملی مهندسین خوردگی) اشاره نمود درجات معرفی شده در این استانداردها را می توان بر هم منطبق نمود که این انطباق در جدول زیر نشان داده شده است.

مقاله های بتن:  شرکت رایحه بتن سبز

در صنعت کشورمان، درجات تمیزکاری معرفی شده در SIS 055900 و ISO 8501 یعنی Sa2.5 ،Sa2 ،Sa1 و Sa3 شناخته شده تر و کاربردی تر است. به همین دلیل، در این نوشته، به معرفی، تعریف و تصاویر آن ها می پردازیم:

 

اجرای پوشش اپوکسی مخازن فلزی

Sa1  : تمیز کردن به صورت شن پاشی خفیف

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود، باید عاری از روغن، گریس، مواد خارجی، غبار، رسوب و زنگ غیر چسبنده و یا با چسبندگی کم باشد.

Sa2  :  تمیز کردن به صورت شن پاشی کامل (در بعضی منابع شن پاشی عمیق استفاده شده است)

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود، باید عاری از روغن، گریس، مواد خارجی، غبار، رسوب و زنگ غیر چسبنده باشد. هر گونه آلاینده­ ی­ باقیمانده باید به شدت به سطح چسبیده باشد که از روی آن جدا نشود. در این درجه تمیزی بیشتر مواقع درون منافذ عمیق پاک نشده اند.

½ : Sa2  تمیز کردن به صورت شن پاشی بسیار کامل (در بعضی منابع شن پاشی عمیق تر استفاده شده است)

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود، هیچ گونه آثار روغن، گریس، غبار، رسوب و زنگ در آن دیده نمی شود و فقط آلودگی هایی اندک درون منافذ عمیق و شکاف ها به چشم می خورند. هر گونه اثر به جا مانده از آلاینده ها فقط به صورت لکه های خفیفی به شکل خال ها و نوارها به نظر خواهد آمد.

 : Sa3 تمیزکردن با شن پاشی تا نمایان شدن سطح فولاد

بدون بزرگنمایی هیچ اثری از آلاینده ها در سطح نیست و برق فلزی به صورت درخشان دیده می شود. این سطح تمیز شده دارای رنگ یکنواخت و کاملاً متالیک است.

 

اجرای پوشش اپوکسی ، پلی یورتان ، اکرلیک و پلی اوره

باید توجه داشت که پس از آماده سازی سطح ، بلافاصله پوشش بر روی سطح اجرا تا از آلودگی یا زنگ زدگی مجدد جلوگیری شود. این زمان در برخی از آیین نامه محدود به چند تا 48 ساعت شده است.

در این مرحله بسته به نوع پوشش ( هر نوع از پوشش ها بسته به شرایط بهره برداری دارای انواع مختلفی می باشند که در شرایط مختلف در دتایل های مختلفی از نظر جزئیات اجرایی و ضخامت مورد استفاده قرار می گیرند ) که براساس شرایط و با نظر کارشناس متخصص انتخاب و دتایل اجرایی تعیین گردیده است روش اجرا متفاوت است.

به طور کلی می توان گفت روش اجرا معمولا به دو صورت دستی و پاششی صورت می گردد. در روش دستی ، معمولا این کار با غلطک یا برس و در در سیستم پاششی با رنگ پاش یا ایرلس های مختلف انجام می شود.

 

پوشش مخازن فلزی با اپوکسی

ایرلس ها دارای انواع مختلفی می باشند که بسته به غلظت مواد و نوع مواد ( گرم یا سرد اجرا بودن ) مورد استفاده قرار می گیرند. ایرلس ها به دو صورت بادی و برقی وجود دارند.

گاهی اجرای پوشش ها نیز به صورت ترکیبی از دستی و پاششی استفاده می شود. این امر به خصوص در سیستم های کامپوزیتی کاربرد دارد. یعنی زمانی که پوشش به همراه انواع الیاف شیشه یا سایر الیاف یا توری مورد استفاده قرار می گیرد برای هواگیری نیاز به غلطک زنی می باشد.

 

شرکت اجرا کننده پوشش اپوکسی مخازن فلزی

شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران یکی از شرکتهای تولید کننده انواع پوشش های مختلف محافظتی و آب بندی بتن و فلزی مانند اپوکسی ها ، پلی یورتان ها و غیره می باشد. همچنین این شرکت در بخش مهندسی از توان بالای اجرایی در زمینه انواع پروژه پوشش سازه های بتنی و فلزی می باشد. شما می توانید برای مشاوره و اجرای انواع پوشش های مخازن فلزی و بتنی با بخش مهندسی این شرکت تماس حاصل فرمائید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود