مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

واتراستاپ پی وی سی

واتراستاپ های پی وی سی ( PVC WATERSTOP )

واتراستاپ های پی وی سی ، به صورت نواری با عرض های مختلف از 15 تا 32 سانتیمتر و ضخامت 3 تا 10 میلیمتر می باشند که عملکرد آنها بر مبنای ایجاد سدی در مسیر عبور مایعات در مقطع بتن برای آب بندی می باشد.

واتراستاپ های پی وی سی در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر شکل و کاربرد به دو نوع حفره دار و تخت تقسیم می شوند. نوع تخت برای درزهای اجرایی و نوع حفره دار برای درزهای با پتانسیل جابجایی کاربرد دارد.

همچنین واتراستاپ های پی وی سی بتن به لحاظ ضخامت در انواع 3 میلیمتر ، 4 میلیمتر ، 5 میلیمتر ، 6 میلیمتر و 10 میلیمتر تولید می شوند. البته ممکن است به صورت سفارشی در ضخامت های متفاوتی نیز تولید و مصرف شوند. به طور معمول ضخامت های بالاتر مشخصات مکانیکی بهتری داشته و در محل ها و سازه هایی دارای ابعاد و به تبع تنشهای بیشتری می باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور مثال در سد ها از ضخامت ده میلیمتر و در مخازن کوچک چهار میلیمتر استفاده می شود.

علاوه بر این واتراستاپ ها در عرض های مختلف 15 ، 17 ، 20 ، 25 ، 30 ، 32 و 40 تولید و مصرف می شوند که در این مورد هم ممکن است بسته به سفارش سایر عرض ها نیز تولید شود.

با توجه به اینکه عملکرد واتراستاپ های پی وی سی براساس سد فیزیکی می باشد به صورت معمول هر چه فشار آب بالاتر باشد از واتراستاپ های با عرض بیشتر استفاده می شود.

از نظر ظاهری نیز سطح واتراستا دارای شیار های می باشد که این امر برای افزایش طول عبور آب از یک سو و از سوی دیگر درگیری بهتر با بتن می باشد.

از مهمترین نکات در واتراستاپ های پی وی سی ، دقت در اتصال مناسب و عدم سوارخ شدن آن در هنگام نصب می باشد. چرا که این امر می تواند باعث از بین رفتن کارایی کل واتراستاپ گردد.

توضیحات

واتراستاپ پی وی سی ( pvc waterstop )

سازه های بتنی بنا به شرایط بهره برداری ، مانند سازه های هیدرولیکی یا سازه های مدفون و پایین تر از تراز آب زیرزمینی ، نیازمند آب بندی و جلوگیری از نفوذ و عبور آب از مقطع دیوار می باشند. برای آب بندی هر سازه بتنی می توان به دو فرآیند را به دو بخش تقسیم کرد. این دو بخش را می توان به دو مورد ذیل تقسیم کرد :

  • آب بندی جسم بتن
  • آب بندی درزها ( درزهای اجرایی و انبساطی یا نقطاع )

اگر به خواهیم سهمی برای این دو مورد در آب بندی سازه های بتنی در نظر گرفت باید گفت هشتاد درصد به گزینه دوم و بیست درصد به گزینه اول  مرتبط است. در زیر به شرح دو گزینه می پردازیم.

آب بندی جسم بتن :

در آب بندی جسم بتن باید توجه داشت که این امر بیشتر به موارد اجرایی بر می گردد. به این معنی که اگر توجه لازم در اجرای مناسب و بی نقص بتن صورت گیرد بتن می تواند با حداقل نفوذپذیری صورت گرفته و مانع عبور آب از مقطع بتن گردد.

عمده مشکلات در این زمینه را می توان به طرح اختلاط نامناسب ، تراکم ناکافی یا زیاد ، استفاده از تجهیزات مستعمل ، قطع بتن های ناخواسته به علت تجهیزات ناکافی یا برنامه ریزی نامناسب یا حوادث پیش بینی نشده تقسیم بندی کرد. در این موارد با در رفتن شیره بتن ، یا تراکم ناکافی بتن شن نما و تخلخل شده و آب به سهولت از مقطع آب عبور می کند. در این موضوع تجهیزات مستعمل یا قالب بندی ناپدار نیز تشدید کننده است.

همچنین عواملی مانند تعداد کم تراک میکسرها و نا متناسب بودن با فاصله حمل ، گرمای هوا ، خراب شدن ماشین آلات و پمپ بتن ، ناکافی بودن نفرات اجرایی و یا خرابی وایبراتورها باعث به وجود آمدن درزهای سرد پیش بینی نشده در بتن گردد که این درزها خود عملکردی مانند ترک در مقطع دیوار داشته و باعث عبور با سهولت آب از مقطع دیوار می گردد. از این رو در این بخش با یک برنامه ریزی مناسب و استفاده از افزودنی های بتن برای تامین اسلامپ مناسب تراکم کافی ، استفاده تیم اجرایی مناسب نسبت به تحقق این بخش اقدام نمود.

آب بندی درزها :

همانطور که گفته شد مهمترین بخش در آب بندی سازه ها این بخش می باشد . چرا که این محل ها در واقع ما ترک هایی داریم که دارای راه های به االقوه ورود آب می باشند. برای این بخش از آب بندی سازه ها از واتراستاپ ها استفاده می شود. امروزه انواع مختلفی از واتراستاپ ها وجود دارد لذا با توجه سهولت اجرا ، در دسترس بودن ، قیمت مناسب ، استفاده از واتراستاپ های پی وی سی رواج بیشتری دارد. لذا در این متن به این گزینه پرداخته می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “واتراستاپ پی وی سی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام / ورود