مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

مواد آب بندی بتن

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

مواد آب بندی بتن
فهرست

مواد آب بندی بتن

مواد آب بندی بتن یک اصطلاح کلی و به صورت کلی عامیانه می باشد. چرا که آب بندی بتن به روش و با متریال های مختلفی صورت می گیرد. همچنین شامل اجزا مختلفی است که بسته به روش انتخابی مجری یا مهندسین ذی صلاح می تواند کل موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

یک سازه بتنی ، به خصوص سازه های بتنی نگهدارند آب یا در مجاورت آب به دلایل مختلفی از جمله عدم پرت آب ، اختلال در شرایط بهره برداری ، دوام سازه و نیز شرایط دیداری یا زیبایی ظاهری و مباحث روانی کاربر نیازمند نفوذناپذیری یا آب بند بودن می باشند.

برای آب بندی بتن می توان با دو نگرش با ان برخورد کرد . نخست آب بندی در حین ساخت و دوم آب بندی پس از ساخت.

در روش نخست ، با توجه به اینکه یک سازه بتنی دارای پتانسیل آب بندی از جسم بتن و انواع درزهای می باشند ، با لحاظ تدابیر لازم برای حذف مشکلات اجرایی که می تواند باعث بروز مشکلات ناخواسته گردد مانند درزهای اجرایی ناخواسته به علت خرابی تجهیزات ، زمان بدی نامناسب ، و ضعف های اجرایی و یا تراکم نامسب یا طرح اختلاط نامسب که باعث جداشدگی گردد و یا قالب بندی نامناسب که باعث در رفتن شیره بتن گردد به آب بند بودن بتن کمک می کنند.

مواد آب بندی بتن

بخش دوم استفاده از مواد آب بندی بتن مانند انواع افزودنی های بتن کاهنده آب یا یا افزودنی های پوزولانی یا آب بند کننده بتن در طرح اختلاط بتن می باشد. این موارد علاوه بر ایجاد امکان تراکم بهتر بتن ، به تاخیر انداختن گیرش برای جلوگیری از درزهای ناخواسته ، باعث پر شدن حفرات موییئه به روش فیزیکی یا شیمیایی با توسعه هیدراتاسیون می گردند.

از جمله جدیدترین افزودنی ها یا مواد آب بندی بتن می توان به افزودنی های کریستال ساز اشاره کرد که این مواد به عنوان یک کاتالیست باعث توسعه هیدارتاسیون و واکنش پذیری محصولات واکنش ناپذیر در بتن می گردد و باعث پر شدن حفرات موئینه و ترک های با عرض کمتر از صد میکرون می گردند.

در بخش دوم آب بندی بتن ، لحاظ تمهیدات مناسب برای آب بندی درزهای اجرایی یا انبساطی می باشد. که برای این امر به طور معمول از انواع واتراستاپ های استفاده می شود.

از جمله انواع واتراستاپ های رایج در دینا می توان به واتراستاپ های پی وی سی تخت و حفره دار ، واتراستاپ بنتونیتی ، واتراستاپ هیدروفیلی ، واتراستاپ فلزی ، واتراستاپ تزریقی و واتراستاپ کامپوزیتی اشاره کرد. لذا با وجود توسعه این واتراستاپ ها همچنان به علت پر سابقه بودن ، در دسترس بودن و قابلیت تست عملکرد و مباحث اقتصادی و اجرا در همه مکان ها به جز جاهای خاص استفاده از واتراستاپ پی وی سی رواج بیشتری دارد.

لذا در اجرای واتراستاپ های پی وی سی باید به نکات مهمی مانند اتصال مناسب ، عدم سوراخ شدگی ، نگهداری در شرایط مناسب ، نصب مناسب در محل برای عدم جابجایی حین بتن ریزی و انتخاب مناسب از نظر عرض و ضخامت توجه داشت.

مقاله های بتن:  پوشش عایق پلی اورا ( پلی یوره - پلی یورا )

همچنین در سیستم ساخت امروزه برخی با استفاده از ورق های پلی اتیلن یا پی وی سی در بیرون سازه سعی در استحکام آب بندی از خارج سازه دارند که موفقیت آن در بیساری مواقع با ابهام همراه است . چرا مشکل اساسی آن از بین رفتن کارایی آن در صورت کوچیک ترین آسیب به آن می باشد که احتمال آن در یک کارگاه ساختمانی کم نمی باشد.

رویه دوم در آب بندی بتن ، که می تواند به صورت مجزا به آن نگریسته شود و یا به صورت توامان با روش اول ، آب بندی ثانویه یا آب بندی بتن پس از ساخت است.

برای این امر مواد آب بندی بتن به روش های مختلفی به کارگرفته می شوند. به عنوان مثال گاها در تکمیل روش اول با نشت موضعی آب از روش های تزریق استفاده می شود. یا در حالت فشار منفی از پوشش های کریستال شونده که قابلیت آب بندی بتن در فشار منفی را دارا می باشد استفاده می کنند.

همچنین روی دیگر موضع آب بندی مخازن و سازه های نگهداری آب در حالت فشار مثبت می باشد. این امر ممکن است در بسیاری مواقع با شرایط خاصی مانند آب اسیدی یا نفتی همراه باشد. لذا در این شرایط انواع پوشش می توانند کارای بهتری از خود نشان دهند. چرا که بتن آب بند نیز در مواجه با اسید به سرعت آسیب می بیند. یا مواد نفتی در میان مدت باعث تخریب بتن می گردد.

از این رو در بسیاری مواقع استفاده از پوشش بهترین گزینه می باشد. و استفاده از روش اول به عنوان یک روش دوام محور یا اطمینان بخش می باشد. برخی از انواع پوشش ها و مواد آب بندی بتن به شرح ذیل می باشد که بسته به شرایط مختلف می توانند به کارگرفته شوند. شرایط تاثیر گذار در انتخاب روش را می توان به نوع فشار آب ، شدت فشار ، تاثیر اشعه UV ، وجود رطوبت در سطح و محیط در حین اجرا ، اسیدی بودن مایع ، نفت بودن مواد ، حجم کار ، تجهیزات در اختیار ، مباحث اقتصادی ، دوام مورد نیاز ، شرایط بستر کار ، ترافیک بهره برداری و … .

لیست مواد لازم آب بندی بتن

لیست مواد آب بندی بتن

برخی از مواد آب بندی بتن در حالت ثانویه به شرح ذیل می باشند :

  • پوشش اکرلیکی
  • پوشش اکرلیکی سیمانی الاستومری و نیمه الاستومری
  • پوشش نفوذگر کریستال شونده
  • پوشش های اپوکسی
  • اپوکسی فنولیک
  • پوشش سیلیکاتی
  • پوشش پلی اتیلینی
  • پوشش ونیل استر ( فایبرگلاس )
  • پوشش پلی یورتان
  • پوشش پلی یوره
  • پوشش GCL
  • پوشش رابر
  • پرایمر قیری
  • قیرگونی
  • ایزوگام
  • سیلوکسان
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود